Indrukwekkende Matthaeus Passion

Ondertitel:Ondanks matige geluidsweergave
Soort:Recensie
Onderwerp:Fenklup 26
Auteur:M.H.
Medium:Algemeen Handelsblad
Datum:13-04-1968
Pagina:6

Nergens ter wereld worden zoveel Matthaus-Passionen ten gehore gebracht als bij ons, en radio en televisie laten zich daarbij niet onbetuigd. Kon men Bachs passiemuziek donderdagavond en op Palmzondag via de radio beluisteren, gisteren was de televisie aan de beurt voor het derde achtereenvolgende jaar alweer, en naar men hopen mag niet voor het laatst.
 
De door Charles de Wolff gedirigeerde indrukwekkende uitvoering (waarin naar mijn gevoel alleen de alt in expressiviteit tekortschoot werd, fraai gefilmd en goed voorbereid, rechtstreeks door de Avro uitgezonden. Als televisiekijker wordt men echter telkens weer pijnlijk getroffen door de geluidsweergave van dit soort muzikale evenementen. De (niet eens zo erg) lage en hoge tonen komen bedroeven slecht over. Om bij de Matthaus te blijven, via de radio klonk deze muziek aanzienlijk beter. Het wachten is dan ook op de deskundigen die beeldkwaliteit voorlopig laten rusten en zich eens op het geluid gaan werpen.
 
De Goede Vrijdag drong ook in andere programma's door: naar mijn smaak een beetje al te vroom in de gedramatiseerde meditaties van Claudel, maar anderzijds geheel misplaats in Vara's Fenklup, waarin de presentatrice bijna platenbonnen uit ging loven voor de tiener die kon zeggen wat Goede Vrijdag inhield.
 
Mies-en-scène bleef gelukkig vrij van zulke geforceerdheden en was bovendien een van de beste afleveringen van de laatste tijd. Hoogtepunten, het pleidooi van de heer Kassies, directeur van de Amsterdamse Toneelschool, voor het behoud van Carré, het in Genève opgenomen interview met Melina Mercouri en het gesprek met Herman Krebbers en Theo Olof, samen in de stoel. "Een rokkostuum trekken wij aan als over-[...]
 

 
Terug naar Bibliografie