De wereld van Wim en Kees

Soort:Interview
Onderwerp:De wereld van de Klisjeemannetjes
Auteur:[onbekend]
Medium:De Volkskrant
Datum:08-06-1968
Pagina:31

Amsterdam, juni
 
Het onuitroeibare duo Wim de Bie - Kees van Kooten, dank zij alle media in heel Nederland bekend als De Klisjeemannetjes, hebben hun tweede pronkjuweel afgeleverd: de langspeelplaat "De wereld van de Klisjeemannetjes", waarvan we al eerder hebben betoogd, dat we die zo uitstekend vonden. Daarom hieronder een illustratief stukje van de plaat, een fragment van een dialoog tussen twee-muzikanten-van-deze-tijd. Het nummer heet: "Hawai? Dat ben je of dat ben je niet".
 
W: "Eh, ja, nou ja, het is erg jammer van die groepen h, de neder-Hawai legt een beetje op ze kont".
 
K: "Ja, er is veel stront bij die groepen, h".
 
W: "Geen goeie managers, h".
 
K: "Nee, die managers denken alleen maar aan zichzelf, h, er wordt te weinig aan de groepen gedacht".
 
W: "Er wordt te weinig aan de Hawai gedacht".
 
K: "Ja, de Hawai zelf komt op het tweede plan".
 
W: "En, eh, geen goede technici h".
 
K: "Opnemen kennen ze hier helemaal niet, dat zullen ze nooit leren".W: "Heb je dat plaatje van de Flibaba's, heb je dat nog gehoord?"
 
W: "Heb je dat plaatje van de Flibaba's, heb je dat nog gehoord?"
 
K: "De Filibaba's. O ja, dat is pas opgenomen. In Bussum opgenomen".
 
W: "Dat is te gek, dat is regelrecht te gek. Dat kennen ze hier niet. Kennen we effe een stukkie draaien misschien?"
 
(Gevoelige Hawaii-klanken.)
 
W: "Das shit, h?"
 
K: "Big bullshit, das vreselijk, joh".
 
W: "Een beetje glijer, een beetje van mwoooooeeee, dat kenne ze hier niet pakken, joh".
 
K: "Vreselijk shit, jongen, dat kennen ze hier niet, dat leren ze hier nooit. Hawai-triefels, daar hebben ze toch ook nooit van gehoord..."
 
W: "In de studio's, nooit van gehoord".
 
K: "Moet jij in de studio komen, en om een Hawai-triefel vragen, zulke ogen weet je wel, die gosers met die dassen. Maar wij nemen altijd op in Hawai, uiteraard".
 
W: "Ja natuurlijk, wij ook".
 
K: "Want als je een lekker nummer hebt laat je dat in Bussum toch niet verpesten die shitzooi".
 
W: "Die ouwe vent die daar zit op dat eiland, op Hawai, die ken je..."
 
K: "Jaaaa, das een vreselijke goeie man, h".
 
W: "Die zit daar op het strand, achter de knoppen".
 
K: "Een ouwe manm due heb gewoon ze hele studio op het strand gebouwd".
 
W: "Een ouwe man, naakt zit ie achter de knoppen".
 
K: "Hartstikke bruin die man, een jaar of vijftig, maar hartstikke bruin".
 
W: "Ja, die ken er wat van, dat is te gek, dat is helemaal te gek".
 
K: "Toen ik bijvoorbeeld nog in de Baloela's zat h, moet je horen, toen ik nog in de Baloela's zat..."
 
W: "Tussen twee haakjes, h, ben jij dan uit de Baloela's, zit je niet meer bij de Baloela's?"
 
K: "Wel nee ik ben toch al maanden uit de Baloela's, Pjotte Pakkewakke van de Kiwawa's zit nou op de bas bij de Baloela's".
 
W: "Ooooh..."
 
K: "Door ruzie met Kareltje ging dat, weet je wel".
 
W: "Kareltje van Wakkawakke '66, zit die nog bij Wakkewakke '66?"
 
K: "Nee, die zit nou bij de Kiwawa's".
 
W: "Oh, Pjotte Pakkewakke, die zit nou bij de Baloela's. En Kareltje..."
 
K: "Nou Kareltje die heb zo langzamerhand overal gezeten, maar die zit nou bij de Baloela's".
 
W: "En, eh, oh, daar speelde jij lead-Hawai".
 
K: "Lead-Hawai, ja ik heb met de Baloela's..."
 
W: "Op Hawai zelf..."
 
K: "Met die ouwe naakte man. Moet je luisteren".
 
(Zeer gevoelige Hawaii-muziek.)
 
K: "Vreselijk goed, h".
 
W: "Ja, das tof h, dat is het einde, het einde".
 
K: "Ontzettend goed, h, dat is gewoon allemaal te gek daar, op dat eiland. Dat is te gek. Als je daar op dat eiland komt, dan staan daar allemaal pikkies van zes..."
 
W: "Die staan daar al met de gitaartjes".
 
K: "Die jongens, die hebben al een verschrikkelijke sound hebben die jongens, die pikkies van zes jaar".
 
W: "Ja, enne, de twee stromingen die je daar hebt, h".
 
K: "Ja, das te gek, vreselijk goed".
 
W: "Je hebt dus de Atol, de Atol-muziek, en de West-Hawai".
 
K: "Ja, de West-Hawai, dat vinnik het fijnste. Als ze hier konden maken wat die jongens daar maken met Atol".
 
Enzovoorts, enzovoorts.
 

 
Terug naar Bibliografie