Het Gat van Nederland

Soort:Artikel
Onderwerp:Het Gat van Nederland
Auteur:[onbekend]
Medium:VPRO - Vrije Geluiden
Datum:11-11-1972
Pagina:9


 
Donderdag Nederland 1 22.00 uur
 
Deze week zendt de Vpro voor de derde maal Het Gat van Nederland uit, een gevarieerd programma voor het hele gezin op de donderdagavond. Een aantal tv-critici beantwoorden hieronder vijf vragen over de eerste twee uitzendingen (de tv-recensent van De Telegraaf bleek niet bereikbaar voor het beantwoorden van de vragen).
 
vragen:
 
1. In hoeverre beschouwt u Het Gat als een nieuw soort programma
2. Wat zou u gewijzigd willen zien: wat moet bijv. in het volgende Gat
3. Heeft u een verklaring voor de titel van het programma
4. Wat heeft u van de uitgezonden delen onthouden, wat heeft u daarin bewonderd en wat heeft u daarin geŽrgerd
5. Heeft u een verschil gemerkt tussen Gat 1 en Gat 2
 
Philip van Tijn, tv-recensent van Het Vrije Volk
1. Het is, zoals alle nieuwe dingen, een combinatie van oude dingen, in dit geval het samenpakken van goede dingen onder ťťn noemer. Het is bovendien een programma voor het gehele gezin op de late avond, wat ik erg goed vind
2. De lengte moet worden gewijzigd, tenzij het laatste kwartier vreselijk leuk is en dat is het niet. Ook een nieuwe bezinning op het gebruik van twee Haagse komieken zou geen kwaad kunnen en in het volgende Gat zou ik graag de huisdeur, de brievenbus en de w.c. van Hans Keller zien
3. De titel? Dat is het gat dat voor Hans Jacobs is gegraven en waarvoor Hans Keller moet oppassen. Anders valt hij er zelf in
4. Ik heb niet veel onthouden, hetgeen ik erg plezierig vind, aangezien de meeste programmamakers willen dat alles onthouden wordt. Ik heb bewonderd: de aftiteling, het aandeel van de vormgever Jaap Drupsteen en de natuurgetrouwe, belangrijkste bezigheden van Victor van Vriesland, de heer Schakel en een hengst. En ik heb me geŽrgerd over de kinderlijke manier waarop Jan Lenferink probeerde mij me te laten ergeren
5. Het eerste Gat vond ik slecht, de tweede goed. Met dien verstande dat ik het eerste rillend van de koorts bekeken heb, maar ook dan moet een programma eigenlijk in staat zijn me over die koorts heen te tillen
 
De heer Joris van der Berg, tv-recensent Volkskrant
1. Nee. Het is geen nieuwe conceptie. Een programma waarin alles mogelijk is, is al zeer oud
2. Ik zeg niet wat er gewijzigd moet worden en ben benieuwd wat er in de volgende aflevering zit
3. Als men niet uitkijkt, betekent de titel binnenkort Het Gat van de Vpro, te vergelijken met het gat van Witteveen
4. Ik heb wel wat onthouden. Aandoenlijk vond ik het portret van Victor van Vriesland, Kees en Wim vind ik, als een van de weinigen, uitstekend, ongedwongener dan vroeger. GeŽrgerd heb ik me aan de manier waarop Lenferink Achter het Nieuws-mensen van hun bed lichtte
5. Kom over drie jaar maar eens terug als het programma wat vormvaster en bekender is. Dan zie ik misschien het verschil tussen de afzonderlijke afleveringen
 
W. Jungman, tv-recensent van Het Parool
l. Er bestaan geen nieuwe programma's, hoogstens meer of minder geslaagde varianten op het bestaande aanbod. Het Gat zou best eens een geslaagde variant kunnen zijn
2. Als Gat 2 de marsroute aangeeft, hoeft er niet veel gewijzigd te worden om van Het Gat een succes te maken
3. De benaming betekent even veel of even weinig als de bromochlorofeen of de 99 procent van de huishoudbacteriŽn in de Ster. De titel zou dus best een begrip kunnen worden
4. Gat 1 bevatte tal van zwakke elementen. Ze worden het team niet aangerekend, omdat Gat 2 die zwaktes niet kende. Hoogstens zou het team samen met Kees van Kooten en Wim de Bie over het laatste kwartier van het programma nader kunnen brainstormen, omdat dat mooi wezenloos is maar veel te lang
5. Ja. Maar dat is geen verdienste. Gat 1 was een proefdruk die ten onrechte is uitgezonden. Liever had ik Gat 2 dus als de echte opus 1
 
Herman Hofhuizen, tv-recensent van De Tijd
1. Het is een mixture van vooral Berichten uit de samenleving en de Clichťmannetjes. Het is wel een bekende combinatie van show en reportage
2. Er hoeft niet veel gewijzigd te worden. In de volgende aflevering graag meer portretten als dat van Victor van Vriesland, nu bijv. Hans Tiemeyer; iets satirisch en bovendien vooral veel over Ajax
3. Nee, ik heb er geen verklaring voor. Toen het programma voor het eerst uitgezonden ging worden dacht ik dat het handelde over het achterwerk van iemand
4. Ik heb veel onthouden, bewonderd heb ik het portret van Van Vriesland en Schakel, geŽrgerd heeft me ook niet veel, alhoewel ik het paard van Van der Elsken vervelend vond. Maar ik was niet wat je noemt 'gekwetst' hoor
5. Het eerste Gat was evenwichtiger gehaspel, vooral Hofland in gesprek met Hermans. Het tweede klopte precies, was veel vormvaster
 
Nico Scheepmaker, o.a. tv-recensent van de Provinciale Pers
1. Voor zestig procent is het nieuw, maar eigenlijk is het een mengeling van wat al gedaan is in programma's als bijv. Mies-en-scŤne. Een alleraardigste collage, maar niet nieuw. Nieuw is wel het ontbreken van een presentator. Ik herinner me een Zweeds programma dat ik in: Montreux heb bekeken. Dat had veel van Het Gat van Nederland weg
2. Ik heb de eerste aflevering niet gezien. Wat de tweede betreft, er zaten grote en kleinere dingen in maar dat hoeft niet gewijzigd te worden
3. Het is een Vpro-programma. Bij de Fred Hachť Show hadden ze niet eens een verklaring voor het hele programma. Je zou het als het stortgat van Nederland kunnen beschouwen, waarin nu eens geen afval maar mooie dingen gestort worden. Het zou ook vergeleken kunnen worden met het gat van minister Nelissen
4. Ik heb alles onthouden, bewonderd o.a. het portret van Victor van Vriesland en verder heeft mij niets geŽrgerd
5. Het verschil is dat ik bij het uitzenden van Gat 1 in het buitenland was en bij Gat 2 niet
 

Waarschijnlijk in 't Gat van Nederland 3
Frans Bromet (camera), Ad 's Gravesande en Pjotr van Dijk (geluid) met stripteuses van de Crazy Horse Saloon, die in Parijs de nieuwe jeansmodellen showden
 

 
Terug naar Bibliografie