De VPRO is een olifantje

Ondertitel:Geen paniekvoetbal
Soort:Artikel
Onderwerp:De toekomst van de VPRO
Auteur:[onbekend]
Medium:VPRO Gids
Datum:17-02-1996
Pagina:2


 
Geacht Bestuur en Directie,

Wij weten het niet meer, maar u kennelijk ook niet. Deze radeloosheid resulteert in opgewonden rapporten, tastende onderzoekscommissies en nerveuze bezinningsweekenden.
Waar moet het heen met de VPRO?
Hoe vergaat het straks de publieke omroep?
Wat gebeurt er als Arcade er nog wat miljoenen bovenop gooit en de uitzendrechten van alle balspelen verwerft?
Met stijgende verbijstering lazen wij het recente NOS-rapport van de Dienst Kijk- en Luister Onderzoek. Hieruit blijkt dat zelfs voor kijkers 'met een hoge culturele affiniteit' een voetbalwedstrijd als het favoriete televisieprogramma geldt.
Omdat ook de beter opgeleide vrouwen zich tot Ajax hebben bekeerd, zal het negen van de tien potentiële VPRO-kijkers een zorg zijn wat voor moois onze programmamakers bekokstoven: geen hond kijkt naar
's Avonds laat na een lange wandeling..., wanneer terzelfdertijd op Nederland 2 een samenvatting van de wedstrijd Emmen-Cambuur wordt uitgezonden.
De VPRO 'doet' niet aan voetbal en zeker niet aan paniekvoetbal. Wij behoeven niet te wanhopen. In het zelfde NOS-onderzoek valt immers te lezen dat er wel degelijk een type programma is dat Koning Voetbal naar de kroon kan steken: de NPS-uitzending
Een Zware Bevalling werd door onze doelgroep gewaardeerd met het onwaarschijnlijk hoge rapportcijfer 8.6.
Wij hebben het betreffende programma zelf niet gezien (wij genoten op dat moment van
Waskracht), maar het ging over de geboorte van een olifantje. Eerlijk gezegd durven wij daar niet naar te kijken - het is ons achteraf een raadsel hoe wij de geboorte van onze eigen kinderen op video hebben durven vastleggen - maar die tegenzin weerhoudt ons er niet van u te adviseren de mogelijkheden te onderzoeken in de programmering van seizoen '96-'97 een belangrijke plaats in te ruimen voor 'het VPRO-olifantje'.
Zo zouden de makers van
Diogenes op hun verre reizen al vast eens rond kunnen kijken naar een drachtige vrouwtjesolifant die, vanzelfsprekend in nauw overleg met het Wereld Natuur Fonds, de KLM en de Body Shop, naar Nederland gevlogen kan worden. De aankomst op Schiphol en het transport naar het olifantenverblijf in de nieuwe VPRO-behuizing worden vanzelfsprekend verslagen door Lopende Zaken.
De dracht van een olifant schijnt vier jaar te duren, zodat wij onze kijkers tot in het jaar 2000 aan de buis kunnen kluisteren.
Intussen publiceert de VPRO-gids wekelijks de door de lezers verzonnen namen voor de Heine slurfdrager en wordt Cor Galis omgeschoold tot Cor Nak.
Alle VPRO-tunes en jingles worden vervangen door het vrolijke olifantsgetoeter. Tientjesteden krijgen eens per kwartaal het VPROlifantje-bulletin 'De kleinste omroep met het kleinste olifantje."
U ziet: mogelijkheden volop om de weggelopen hoger opgeleide kijkers opnieuw aan ons te binden en de VPRO weer eens krachtig te profileren.
Wilt u wel snel tot een besluit zien te komen? AVRO-voorzitter Wallis de Vries is al een paar maal in Burgers Dierenpark gesignaleerd en de oversteek van 'kamerolifantje' Ernst Hirsch Ballin naar de KRO is ook lichtelijk verontrustend.
Omdat dit plan de campagne uit ónze koker komt, zal het olifantje vanzelfsprekend op het scherm debuteren in ons programma
Deksel van de Desk. Wat zullen wij een enorme sprong in kijk- en waarderingscijfers maken, wanneer het televisiepubliek wekelijks halsreikend uitziet naar die door dat kleine slurfje opgetilde putdeksels!

Met trompetterende groeten,
Kees van Kooten & Wim de Bie

 
Fragment uit de notulen van de VPRO Bestuursvergadering d.d. 1-2-1996.

Voorz. stelt langverw. br. van Van K. en De B. aan orde. Voorz. kon gevoel van teleurstelling na lezing Plan Olifantje niet onderdrukken. Is onze identiteit nog herkenbaar indien VPRO gehele kaart zet op kl. olifantje?
Penningm. vermoedt dat kl. olifantje satirisch is bedoeld. Spr. heeft desondanks ('Je weet maar nooit') operatie doorberekend. Willen wij Dierenbeschermingsorg. te vriend houden, dient VPRO hele kudde olif. aan te schaffen. Kosten: 30 miljoen op jaarbasis!
Secr. ontsteekt in boosh. 'Laten Van K. en De B. mooie programma's maken en het denken over de toekomst aan anderen overlaten.'
Voorz. stelt voor Van K. en De B. br. te schrijven in trant 'schoenmaker hou je bij je leest'.
Verg. unaniem akkoord.
 
Gids-lezers, VPRO-leden, sympathisanten: koestert u serieuze ideeën over de toekomst van de VPRO in het 'snel veranderende medialandschap'? Moet de VPRO opgaan in een Nationale Omroep? Of cultureel hoogstaande programma's blijven maken, maar op commerciële basis? Een cultureel pay-tv-net inrichten? Uitsluitend via Internet bereikbaar blijven? En zo kunnen we nog even doorgaan met het geven van voorzetjes. De gids stelt in de rubriek GEEN PANIEKVOETBAL, over de toekomst van de VPRO, haar kolommen open voor de eigen achterban.
Het adres:

VPRO GIDS
Postbus 1
1200 JC HILVERSUM
 
ZONDAG. NED 3, 20.10 UUR
 

 
Terug naar Bibliografie