De Kijk Van

Soort:Recensie
Onderwerp:Op hun pik getrapt 7
Auteur:Dick Hellingman
Medium:Het Parool
Datum:11-02-1980
Pagina:7
Bron:Delpher link

Wie zaterdagavond bij het vertonen van de VARA-spotjes voor zichzelf niet even de ogen toe had, zal het niet zijn ontgaan dat Gerard Cox z'n haar kort heeft laten knippen en nu op Herman Emmink lijkt. Zijn beeltenis op de omslag van de VARA-gids was gebaseerd op zijn verschijning in de Mike Burstyn-show, waar hij wel Rotterdamse liedjes, maar niet - zoals ik echt had gerekend - "Tulpen uit Rotterdam" zong.
 
Over die show zegt Cox in een interview in de VARA-gids: "Prachtig vind ik dat, prachtig. Ik zal je precies zeggen waarom. Om te beginnen is Mike Burstyn een sympathieke en volstrekt integere jongen. Maar wat van meer belang is, hij kent de wereld van de grote show, hij heeft eraan geroken. En dat maakt het interessant. Je komt uit de vernauwing van het cabaret en de revue en het wordt echt een beetje show maken. En zeg nou zelf, al zijn er nog best bezwaren te maken, het heeft zijn gelijke toch niet op de Nederlandse televisie!"
 
Ik heb, mede naar aanleiding van die uitspraak, Burstyns show aandachtig bekeken en beluisterd.
 
"Prachtig" vond ik het niet, hier en daar zelfs nogal zwak - zoals in het sketsjes dat Cox, Joke Bruys en genoemde Burstyn trachtten te spelen, waarmee zij zich waagden op een terrein dat Van Duin, Van Gorp en Van Dusschoten beter beheersen. Maar toch, in de laatste, hierboven geciteerde zin, heeft Cox gelijk - al denk ik dat hij meer zegt over "show" op de Nederlandse tv en waarschijnlijk ook over het talent van Nederlanders in dat genre, dan over Mikes en zijn kwaliteiten.
 
Omdat Cox ook zegt: "Ieder genre kan goed zijn, goed of slecht," vergelijk ik niet met Koot en Bie, een avond later, ook al is de verleiding groot. Ik stel alleen vast dat er een soort show bestaat, waarin Nederlanders (variatie op citaat Cox) "verschrikkelijk goed zijn, zo goed als het in Amerika nooit zal worden".
 
De term "prachtig" acht ik op z'n plaats bij hun definitieve ontmaskering van pseudo-religies en geneeswijzen. Het sterkst vond ik Koot in het laatste programma-onderdeel, als Reinbert de Leeuw, doende de muzikale elite die alles van Eric Satie nu heeft, een nieuwe serie grammofoonplaten van een onbekend genie te verkopen.
 
Niemand zal daar zijn ingetrapt: in deze Ferruccio Busoni was zonder moeite de begenadigde pianist Bie te herkennen.
 
Genoeg woorden als "goed" en "prachtig", hierboven (deels buiten mijn schuld) te vaak gebruikt. Krachtig dient te worden afgekeurd het feit dat de NOS de serie "Darwin" geen plaatsje op een kijkpiekuur voor het hele gezin heeft gegund, maar er de late zondagmiddag tegen etenstijd, en één keer, om volstrekt onduidelijke redenen, een zeer late donderdagavond mee vulde.
 
En verder: zo'n VARA-reportage over Rhodesië/Zimbabwe boet voor mij aan geloofwaardigheid in als bij beelden van opgewekte mensen, per bus terugkerend naar hun geboortestreek, de Nederlandse verslaggever op overigens terecht afkeurende toon een commentaar geeft, waarin sprake is van onderdrukking, verkiezingsfraude en zelfs marteling. Als die dingen al waar zijn, laat ze dan zien, of tenminste horen van iemand die erbij is, of bij is geweest.
 
De VARA-verslaggever ter plaatse is dat duidelijk niet. Hij heeft misschien iets gehoord, maar in elk geval niets gezien.
 
Daarentegen muntte de reportage uit Noordoost-Groningen uit door objectiviteit. Maar zou dat misschien komen omdat het heilloos Okto-avontuur begon toen het kabinet-Den Uyl nog aan het bewind was? Het spijt me: ik word om een of andere reden altijd zo rechts van "Achter het nieuws".
 
Verder begrijp ik nog steeds niet wat Felix Meurders in "Voetbal '80" eigenlijk doet te midden van al die ingewikkelde apparatuur, daar het resultaat in mijn ogen niet verschilt van wat (dezelfde avond, deels dezelfde tijd) "TROS Sport" en op Duitsland "De actuele sportstudio" zonder al die poespas aan informatie geven.
 
De bioscoopfilmstand kabelzenders-Nederland was 6-0. Hoe lang is het geleden (TROS' in vieren geknipte "Pastorale '43" uitgezonderd) dat er een film te zien was op Nederland I of II?
 

 
Terug naar Bibliografie