De Plannenmakers 5


Naam: De Plannenmakers 5
Verschenen in:Het Parool
Pagina:3
Datum:11-01-1969
Auteur:Van Kooten en De Bie
Jaargang: De Plannenmakers (1969)

Overige informatie
Verschenen in:
- Lachen is gezond (1970)



 
HARRY F. KRIELE

 
hallo Bulle,

Noodkreetje pik: ik heb vóór de vijftiende f 1800,- nodig (zegge achttienhonderd pietermannen, pegels of zo je wilt ballen). En wat ga ik daar mee doen? Ik ga het kunstleven in deze negorij eens een flinke injectie verkopen. Want zeg nou zelf: het is toch te gek dat er hier in dit stadje op welgeteld vierenhalfduizend inwoners 1 (zegge één) kunstgalerie is? En wat hangt daar in dat smakeloos verbouwde patriciërspand? 'n Permanente expositie van de drie plaatselijke kunstgoden, die zich driehonderdentachtig jaar geleden hebben verenigd in het naaikransje 'Ars gratia Artis'. Verrassend van dessin en briljant van structuur zijn de gobelins van de onge Gerda Ouwehand-Druifsuiker, vitaal en zichzelf voortdurend vernieuwend is de bezeten keramiek van Jelle de Raadt en altijd weer boeiend zijn de stadsgezichten van onze plaatsgenoot J.W. d'Hondt. Begrijp me goed Bulle, dat zijn niet mijn woorden, maar zo worden die exposities keer op keer omschreven door een journalistje dat zijn recensies altijd ondertekent met 'Bohémien'. De enige kunstcriticus ter plaatse. Kortom Bulle, dit is hier, om een heleboel andere redenen bovendien, een onhoudbare situatie en het wordt hoog tijd dat wij samen eens flink in dat potje gaan roeren. Plan luidt als volgt. Tijdens mijn dagelijkse blokje om werd mijn aandacnt de laatste weken getrokken door een vervallen, leegstaande boerderij, even buiten het dorp, veertig meter rechts van de provinciale weg. 'Daar moet iets unieks van te maken zijn', gonsde het alsmaar door mijn hoofd, maar ik wist niet op welke manier die boerderij in onze aktiviteiten zou moeten passen, tot gisteravond alle lijnen ineens in datzelfde boerderijtje bij elkaar kwamen: Galerie 69. Wat is Galerie 69? Een open art-house waarin we - want zo heb ik het samenvattend omschreven in mijn open, gestencilde, aan B en W gerichte en op alle lantarenpalen in de de wijde omtrek geplakte brief - Gerda Ouwehand-Druifsuiker, Jelle de Raadt en J. W. d'Hondt eens een leuke poep zullen laten ruiken. Zie dat even voor je Nico: kunst op het platteland. Die geweldige paradox tussen Koeien en Kunst, tussen Boer en Artiest. Het lijkt me al héél sterk wanneer de HH Mecenassen niet onmiddellijk 'in' zullen zijn voor dit plan. Maar tot nu toe stuit ik hier op verschrikkelijk veel onbegrip en desinteresse. De directeur van de Boerenleenbank keek me aan alsof ie water zag branden. Toch mòet die achttienhonderd gulden (zijnde 10% van de totale aankoopsom) voor woensdag op tafel liggen. Ik reken op je Bulle. Een kunsthand van

Harry Kriele
 
NICO 'BULLE' VAN BERKEL

 
Hi Harry,

Wil je wel geloven dat elke brief van jou mij een morele opkikker bezorgt? Ik begon net weer aan alles te twijfelen toen ik jouw sluitzegel onder het ochtendblad zag uitsteken. Galerie 69. Nou en of. Maak je overigens geen zorgen Har: ik heb nu, na twee dagen, al een ongelooflijke lijst artiesten en exposanten die het vooral in zo'n omgeving erg goed zullen doen. Ik denk nu bijvoorbeeld even aan de foto's van Gerrie Kloosterman (zijn serie 'huizen in aanbouw' hangt momenteel in de foyer van Cinema Centraal, maar daar móet hij morgen uit zijn), ik denk aan de houtblokken van Frans van der Staak (maar vooral bij zijn beschilderde boomstronken zitten wij als galeriehouder eventjes met het vervoersprobleem) en ik denk aan de wasknijpermobielen van Jutke Vreugdenhil. Hoe ziet de boel daar er eigenlijk uit Harry? Ik neem aan dat er een zogenaamde Deel is en ik trap waarschijnlijk een open deur in maar ik zie ineens een hele nieuwe mogelijkheid voor Galerie 69: 'Toneel op de Deel'. Een intieme toneel workshop waar dingen kunnen worden uitgeprobeerd, die de grote schouwburgen toch nooit zullen halen. Ik had nog een doorslag liggen van de brief die ik toen aan Philips heb geschreven en waarin ik om die spotjes voor Kabaretteketet-vroeg en het lijkt me het beste als ik dat even over tik op Galerie 69-papier, want de outillage moet echt wel rond zijn, vind ik. Wat de zakelijke kant betreft, geloof ik dat we een vorm zullen moeten zoeken waarbij de kunstenaar zich, om redenen van eksklusiviteit, zwart op wit aan Galerie 69 verbindt. Zo ontstaat er een centrum waar je maar naar binnen hoeft te stappen (geen vaste bezoektijden maar een 'open house' natuurlijk), om te weten wat er precies aan het handje is op het terrein van de schilderkunst, de beeldhouwkunst, het toneel, de folk-music, het ballet, de mime-kunst, enzovoort enzovoort. En wanneer de openingsdatum eenmaal vaststaat moeten we, behalve naar de vaste adressen, ook even een beleefd gestelde uitnodiging naar Drakesteyn sturen. Dat klinkt misschien een beetje would-be, maar je moet helemaal niet gek opkijken als die AA-auto inderdaad het karrespoor komt afzakken en denk eens eventjes aan de free-publicity die dat zal geven! Centjes Harry? No Troubles man, no troubles at all. Ik herinnerde me dat ik nog ergens een ouwe Panorama moet hebben waarin een artikel staat over 'n schatrijke Nederlandse sigarettenfabrikant die nota bene z'n hele fabriek heeft volgehangen met moderne kunst. Voor zo'n man is achttienhonderd gulden een peulebal, vooral als je bedenkt hoe waterdicht dit plan verder in elkaar zit. Ik zoek dat stuk zo meteen even op en dan gaat die brief vanavond nog de deur uit. Tot Zover alles 'uit de kunst'! Toedeloe,

Nico 'Bulle' van Berkel